Muaro Padang di Mato Rang Pamapeh
Muhammad Nasir (kari Bagindo Sati
Manuruik carito pamapeh gaek nan di ateh umua 60-an, saisuak kalo di kawasan Pasie Nan Tigo hinggo ka Sunua, adolah sarugo ikan bakau nan maha harago no. Ado lauak Nawi (mangrove jack), kakap putiah, kakap merah, Jinaha (ketek banamo jinihin), Balanak (gadang banamo Jumpo a.k.a. Jompo). Tapi antahlah, ambo urang darek nan baru mancandu mamapeh di aie garam.
Dulu... jenis ikan nan disabuik di ateh tu mudah didapek. Kini allahurabi susah no. Karano itu, kok ado pamapeh nan mandapek ikan2 itu bisa naik level ka tingkek suhu.
Kini...apo nan tajadi? Pamapeh (angler) traditional yg menggunakan teknik piyan-piyan-kapoyan alias hand fishing hanyo bisa bernostalgia. "Dulu yuang haa...duluu...aa.. a nan kadisabuik. Ikan apo nio nyo?" Mode tu kalimaik nan acok ambo danga.
#1 ZonasiPantai dan Muaro.
Pembangunan adolah kemestian. Kok indak, alamaik sansai pemerintah dibully rakyaik. Tapi, dek kurang saba, dan pamarentah nio juo nagari ko bantuak Singapur atau Macau, mako pembangunan infrastruktur adang nampak di kito mengabaikan dampak no ka muaro. Muaro dalam skala ekonomi adalah lumbuang pangan dan sumber gizi, selain sumber kegiatan ekonomi masyarakaik tapi pantai.
Kapa gadang lah mancakau ikan di tangah lauik jo peralatan modern. Biduak ketek lah balayia pulo tangah malam, walaupun hasia no ndak sabara bana. Lapeh-lapeh bali minyak. Nan pemancing tradisional lah maronggoh lo di tapi muaro.
Apo nan ka ambo sabuikko adolah tanyo-tanyo satantang adokah pembagian rasaki lauik sasuai zonasinyo? Manuruik kito nan ndak paham bana jo tatakelola ekonomi pantai, satiok zona tantu akan menciptakan klasifikasi nelayan penangkap ikan (fishermans) tersendiri. Khusus nan ka ambo sabuik adolah zona pantai dan muaro. Lai koh ado kiro-kiro-kiro zona mamapeh untuk pamapeh hobi jo pamapeh harian lapeh-lapeh ka samba sapinggan kaciak?
A kecek apak nan lah tuo di pasia nan ambo sabuik di ateh, kok bisa dapek ikan di tapi manga harus ka tangah? Kan itu prinsip urang portugih dulu. Kecek apak tu baliak. Aha, takana pulo di ambo carito “itu mangkonyo, sampai kini, pantai Portugal[is] adalah surga bagi ikan-ikan mahal dan berkelas. Kok nio ka lauik dalam, paliang hanyo mancari samacam cindawan lauik dan disabuik dek urang tu Lucifer Finger.
#2 Kebudayaan Pantai
Kini urang bicaro kebudayaan. Tapi lauik dalam kebudayaan adalah objek vital dalam sistem kebudayaan. Lauik adolah thinking area sistem mata pencaharian (ekonomi) Minangkabau. Tantang nan iko, lai ko lah takana di pegiat kebudayaan di mano-mano ado organisasi kebudayaan.
Kebudayaan pantai dan bahari kito ditulih dalam aroma politik. Kisah Hang Tuah di pantai timur, Bujang Itam di pantai barat babaun politik. Salabiahnyo ditulih oleh kolonial sebagai gerbang politik, tantu no panuah jo motif ekonomi.
Signifikansi pantai barat pun dlm historiografi Minangkabau lamo labiah lakek ka sosok Syekh Burhanuddin. Atau bak carito Prof Gusti Asnan dalam buku no, pantai barat manjadi magnet bagi urang panggaleh babelok dari Inggirih, Bulando, Aceh untuak malaluan galehno. Baitupun urang darek, dek lah tabukak labuah gadang manuju Padang, lah sato lo maosong galeh ka padang.
Karano itu pulolah, kok jadi juo ambo mancalon jadi walitoko atau kok ado urang nan talok mangalahan kito, agiah juolah porsi anggaran labiah kapado pemuliaan kebudayaan bahari urang Minangkabau. Ambiak-ambiak juolah inspirasi dari sejarah, bukan sakadar membatukan pengetahuan kito tentang pelaut Minang kapado sosok malin kundang nan tabuek dari Simin Padang.
FYI, arkeolgi mitos malin kundang nan legendaris tu kini memang lah kuduang kapalo no. Di ateh monumen malin kuduang tu, kini urang lah manggaleh aie karambia mudo. Di ateh no, urang nan pai wisata duduak mangapah di kursi ceper. Lah raso di Jawaii lo pangananyo.
Kini, baliak wak ka carito mamapeh. Nampakno iyo lah agak sulik mancari tampek mamapeh nan santai sambia manimbua-nimbuan pangana tarago nagari barasok jo galeboh masalah limbago kapeka ko.
Kok di banda jo tang aie mak oii, kini lah sagalo jadi lubuak larangan, Di tapi lauik lauak lah bik ijok antah kama, Di banda sawah pun puyu ndak basuo saikua tido. Kalu lah mode tu keadaan no, yo main pabji se kito lai. Itu pun kalau paket data lai balabiah
Muhammad Nasir (kari Bagindo Sati
Pemancing Tradisional di Sungai Batang Arau, Padang |
Dulu... jenis ikan nan disabuik di ateh tu mudah didapek. Kini allahurabi susah no. Karano itu, kok ado pamapeh nan mandapek ikan2 itu bisa naik level ka tingkek suhu.
Kini...apo nan tajadi? Pamapeh (angler) traditional yg menggunakan teknik piyan-piyan-kapoyan alias hand fishing hanyo bisa bernostalgia. "Dulu yuang haa...duluu...aa.. a nan kadisabuik. Ikan apo nio nyo?" Mode tu kalimaik nan acok ambo danga.
#1 ZonasiPantai dan Muaro.
Pembangunan adolah kemestian. Kok indak, alamaik sansai pemerintah dibully rakyaik. Tapi, dek kurang saba, dan pamarentah nio juo nagari ko bantuak Singapur atau Macau, mako pembangunan infrastruktur adang nampak di kito mengabaikan dampak no ka muaro. Muaro dalam skala ekonomi adalah lumbuang pangan dan sumber gizi, selain sumber kegiatan ekonomi masyarakaik tapi pantai.
Kapa gadang lah mancakau ikan di tangah lauik jo peralatan modern. Biduak ketek lah balayia pulo tangah malam, walaupun hasia no ndak sabara bana. Lapeh-lapeh bali minyak. Nan pemancing tradisional lah maronggoh lo di tapi muaro.
Apo nan ka ambo sabuikko adolah tanyo-tanyo satantang adokah pembagian rasaki lauik sasuai zonasinyo? Manuruik kito nan ndak paham bana jo tatakelola ekonomi pantai, satiok zona tantu akan menciptakan klasifikasi nelayan penangkap ikan (fishermans) tersendiri. Khusus nan ka ambo sabuik adolah zona pantai dan muaro. Lai koh ado kiro-kiro-kiro zona mamapeh untuk pamapeh hobi jo pamapeh harian lapeh-lapeh ka samba sapinggan kaciak?
A kecek apak nan lah tuo di pasia nan ambo sabuik di ateh, kok bisa dapek ikan di tapi manga harus ka tangah? Kan itu prinsip urang portugih dulu. Kecek apak tu baliak. Aha, takana pulo di ambo carito “itu mangkonyo, sampai kini, pantai Portugal[is] adalah surga bagi ikan-ikan mahal dan berkelas. Kok nio ka lauik dalam, paliang hanyo mancari samacam cindawan lauik dan disabuik dek urang tu Lucifer Finger.
#2 Kebudayaan Pantai
Kini urang bicaro kebudayaan. Tapi lauik dalam kebudayaan adalah objek vital dalam sistem kebudayaan. Lauik adolah thinking area sistem mata pencaharian (ekonomi) Minangkabau. Tantang nan iko, lai ko lah takana di pegiat kebudayaan di mano-mano ado organisasi kebudayaan.
Kebudayaan pantai dan bahari kito ditulih dalam aroma politik. Kisah Hang Tuah di pantai timur, Bujang Itam di pantai barat babaun politik. Salabiahnyo ditulih oleh kolonial sebagai gerbang politik, tantu no panuah jo motif ekonomi.
Signifikansi pantai barat pun dlm historiografi Minangkabau lamo labiah lakek ka sosok Syekh Burhanuddin. Atau bak carito Prof Gusti Asnan dalam buku no, pantai barat manjadi magnet bagi urang panggaleh babelok dari Inggirih, Bulando, Aceh untuak malaluan galehno. Baitupun urang darek, dek lah tabukak labuah gadang manuju Padang, lah sato lo maosong galeh ka padang.
Karano itu pulolah, kok jadi juo ambo mancalon jadi walitoko atau kok ado urang nan talok mangalahan kito, agiah juolah porsi anggaran labiah kapado pemuliaan kebudayaan bahari urang Minangkabau. Ambiak-ambiak juolah inspirasi dari sejarah, bukan sakadar membatukan pengetahuan kito tentang pelaut Minang kapado sosok malin kundang nan tabuek dari Simin Padang.
FYI, arkeolgi mitos malin kundang nan legendaris tu kini memang lah kuduang kapalo no. Di ateh monumen malin kuduang tu, kini urang lah manggaleh aie karambia mudo. Di ateh no, urang nan pai wisata duduak mangapah di kursi ceper. Lah raso di Jawaii lo pangananyo.
Kini, baliak wak ka carito mamapeh. Nampakno iyo lah agak sulik mancari tampek mamapeh nan santai sambia manimbua-nimbuan pangana tarago nagari barasok jo galeboh masalah limbago kapeka ko.
Kok di banda jo tang aie mak oii, kini lah sagalo jadi lubuak larangan, Di tapi lauik lauak lah bik ijok antah kama, Di banda sawah pun puyu ndak basuo saikua tido. Kalu lah mode tu keadaan no, yo main pabji se kito lai. Itu pun kalau paket data lai balabiah
No comments:
Post a Comment